Saturday, October 23, 2010

Ekuiti 30%: PKPIM Saran Pemuda Hayati Tulisan Abdullah Munsyi



KENYATAAN MEDIA
PERSATUAN KEBANGSAAN PELAJAR ISLAM MALAYSIA (PKPIM)
24 Oktober 2010

Ekuiti 30%: PKPIM Saran Pemuda Hayati Tulisan Abdullah Munsyi

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) merujuk kepada harapan Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin Abu Bakar yang berharap agar sasaran 30 peratus ekuiti yang disasarkan melalui Dasar Ekonomi Baru akan dapat dicapai dalam tempoh pentadbiran Datuk Seri Najib Razak.

PKPIM berpandangan bahawa segala dasar untuk memperkasa ekonomi orang Melayu tidak akan ke mana sekiranya kita masih terus mengamalkan sistem pengagihan kekayaan ala feudal yang hanya menguntungkan beberapa kerat golongan bangsawan Melayu.

Bagi PKPIM masalah kemiskinan orang Melayu bukan datangnya dari faktor luaran akan tetapi berpunca dari ketidakadilan yang dirancang oleh pembesar atau pemimpin Melayu sendiri. Dalam hal ini, PKPIM bersetuju dengan apa yang disebut oleh tokoh ‘Bapa Kesusasteraaan Melayu Moden' Abdullah bin Abdul Kadir Munsyi yang menyebut perihal kemiskinan orang Melayu ini berpunca dari sikap masyarakat feudal Melayu sebelum kehadiran penjajah lagi.

Pada zaman berkenaan, Abdullah Munsyi menyebut beberapa kerosakan yang ditonjolkan pemimpin Melayu seperti mutu pentadbiran yang penuh dengan rasuah serta penindasan dan keserakahan kaum bangsawan yang berkuasa sehingga rakyat biasa takut untuk mengumpulkan kekayaan disebabkan takut dirampas oleh samseng-samseng penguasa.

Lantaran itu, orang Melayu kebanyakan semenjak waktu itu lagi sudah tidak berupaya meningkatkan tahap ekonomi masing-masing disebabkan wujudnya dasar diskriminasi yang diwujudkan oleh pembesar atau masyarakat feudal Melayu sendiri. Dasar yang diwujudkan ini antara lain bertujuan memastian kekayan Melayu kebanyakan tidak akan sama sekali mengatasi tahap kekayaan harta yang dimiliki oleh golongan bangsawan.

Namun, selepas kehadiran penjajah, Abdullah Munsyi memuji zaman kepimpinan Raffles di Singapura yang telah memperkenalkan jaminan hak untuk hidup dengan aman dan hak pemilikan. Maka, dari situ baru dapat dilihat harta kekayaan Melayu kebanyakan meningkat. Maka, rentetan dari apa yang disebut beliau adalah satu pengajaran bermakna buat mereka yang sentiasa memperjuangkan isu kemiskinan Melayu. Keikhlasan dan keadilan dalam mengagihkan kekayaan sama rata serta kesediaan menerima senario di mana golongan kebanyakan lebih kaya dan berharta dari kelompok bangsawan merupakan kunci yang harus dipegang mereka.

Dalam pada itu, PKPIM juga berpandangan bahawa dasar memperkasa Melayu seharusnya dilaksanakan dengan demi kepentingan Malaysia dan bukan kepentingan Melayu sahaja. Punca utama bangsa lain berasa kurang selesa dengan slogan memperkasa Melayu adalah disebabkan manfaat yang diperoleh ekoran dari pemerkasaan Melayu tidak turut diperoleh oleh mereka.

Sebaliknya kekayaan dan kemakmuran perniagaan orang cina umpamanya dari sudut manfaat berjaya dikembangkan kepada semua bangsa apabila permintaan barangan sentiasa dapat dipenuhi.

0 comments:

 
Photography Templates | Slideshow Software