MASIHKAH kita ingat akan tragedi Misi Kemanusiaan Mavi Marmara yang
mengocak sensitiviti umat Islam sedunia? Saya berpandangan di kalangan
kita pun sedia maklum bahawa misi kemanusiaan untuk rakyat Palestin di
bawah payung “Mavi Marmara” turut dipimpin oleh tokoh Mairead Maguire
yang merupakan pemenang Anugerah Nobel 1976.
Jika kita imbau latar belakang beliau, beliau merupakan tokoh katholik
Kristian yang aktif sebagai sukarelawan Legion of Mary yang
mengetengahkan agenda Kristian ke seluruh dunia.
Dalam masa yang sama juga, beliau juga merupakan pengasas bersama
Committee on the Administration of Justice yang ditubuhkan pada tahun
1981, yang secara teang-terang membawa perjuangan hak asasi manusia
secara mutlak sepertimana yang terkandung dalam Universal Declaration of
Human Rights (UDHR) (termasuk LGBT).
Berdasarkan kepada fakta di atas, adakah wajar untuk kita mendakwa
bahawa perjuangan “Mavi Marmara” itu adalah agenda Kristianisasi dan
LGBT hanya disebabkan penglibatan seorang tokoh yang bernama Mairead
Maguire.
Sekiranya latar belakang beliau menjadi ukuran besar sehingga boleh
mencemarkan agenda “Mavi Marmara”, mengapakah pihak kerajaan Turki
termasuk Humanitarian Relief Foundation (IHH) tidak menyekat beliau dari
terlibat langsung dalam misi kemanusiaan ini?
Susulan dari tiga siri demonstrasi menuntut pilihan raya yang bersih
dan adil yang dianjurkan oleh Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil
(Bersih), saya amat terkilan dengan kewujudan dakwaan dangkal pihak yang
tidak bertanggungjawab yang menanggapi sokongan NGO-NGO Islam terhadap
Bersih sama seperti menyokong agenda songsang Lesbian, Gay, Bisexual,
and Transgender (LGBT) dan murtad.
Kenyataan jahat ini seakan-akan menggambarkan kegagalan pihak mereka
untuk berfikir secara rasional, serta kedangkalan dalam membezakan
kepentingan menuntut pengendalian tatacara pilihan raya yang telus serta
tidak diragui integritinya dengan sokongan ke atas agenda-agenda yang
dikaitkan dengan Datuk S, Ambiga seperti LGBT dan murtad.
Berdasarkan rekod perjuangan membawa agenda Islamisasi umat, saya
berkeyakinan besar bahawa NGO Islam yang menyokong Bersih seperti ABIM
dan IKRAM sama sekali tidak bertoleransi terhadap sebarang usaha untuk
mengarus perdanakan budaya songsang LGBT dalam kehidupan rakyat
Malaysia. Sebaliknya, usaha ini telah dibantah keras oleh NGO Islam.
Sebagai contoh menerusi permuafakatan NGO Islam atau Allied
Coordinating Committee of Islamic NGOs (ACCIN), ABIM turut terlibat
dalam membuat laporan polis pada November 2011 di Balai Polis Pantai
Bharu yang mengecam penganjuran Festival
Seksualiti Merdeka 2011 yang dilihat cuba untuk membawa budaya songsang seperti LGBT secara terang-terangan.
ABIM juga sepanjang zaman tetap konsisten dengan perjuangan menentang
secara keras segala usaha untuk mencemarkan pegangan akidah umat Islam
tanpa mengira kedudukan dan fahaman politik mana-mana pihak.
Tindakan menyamakan sokongan terhadap isu pokok iaitu menuntut pilihan
raya yang bersih dengan sokongan terhadap agenda Kristianisasi yang
hanya bersandarkan kepada latar belakang individu yang bernama Ambiga
yang secara kebetulan dikatakan mirip dengan LGBT dan pemurtadan adalah
sesuatu yang di luar logik fikiran.
Cuba bayangkan sekiranya perjuangan Bersih ini dipimpin oleh tokoh
ulama terkemuka dalam negara, adakah kelompok bukan Islam yang menyokong
isu pokok yang dibawa Bersih ini boleh dikatakan telah memeluk agama
Islam atau menjadi kuda tunggangan kepada agenda Islamisasi?
Dalam pada itu, saya tertarik untuk berkongsi pendirian yang
dikemukakan oleh Setiausaha Agung Komanwel Kamalesh Sharma dalam satu
laporan pada Julai 2011 ketika lawatannya ke Australia yang dengan keras
menentang diskriminasi yang dilakukan terhadap kumpulan gay atau
lesbian. Beliau selanjutnya menyebut “vilification and targeting on
grounds of sexual orientation are at odds with the values of the
Commonwealth”.
Sebagai salah sebuah negara Komanwel, adakah logik kita menyamakan
tindakan pemimpin negara yang secara konsisten mempertahankan
keanggotaan serta partisipasi aktif Malaysia dalam Komanwel sebagai
kelompok yang memperjuangkan LGBT hanya beralaskan kepada kenyataan yang
dikeluarkan Kamalesh Sharma?
Analogi
Mungkin untuk lebih mudah difahami, saya ingin kemukakan kepada pembaca
satu analogi paling mudah. Cuba bayangkan satu senario kita berada
dalam sebuah pasaraya. Sewaktu kita berbaris untuk membuat bayaran,
tiba-tiba timbul kekecohan bahawa berlaku penipuan yang dilakukan di
pihak pasar raya iaitu harga barang yang didaftarkan di mesin “cashier”
tidak sama dengan harga barang yang ditandakan pada tag harga.
Secara kebetulan kekecohan tersebut telah ditimbulkan oleh seorang
tokoh Kristian yang terkenal dengan perjuangan Kristianisasi disebabkan
beliau satu-satunya pihak yang dapat mengesan penipuan tersebut dan
mempunyai akses maklumat yang lengkap berbanding pembeli lain kerana
kepakaran yang dimiliki. Maka, tokoh tersebut mendesak pihak atasan dan
pengurusan pasar raya tersebut untuk membuat siasatan dan meminta satu
penjelasan yang jelas diberikan.
Insiden tersebut telah menyebabkan pembeli terbahagi kepada tiga kelompok.
Kelompok pertama adalah mereka yang tidak mahu penipuan dan penganiyaan
dilakukan oleh pihak pengurusan pasaraya terhadap mereka. Maka kelompok
ini tanpa memikirkan latar belakang tokoh Kristian tersebut telah turut
bersama membuat aduan dan menuntut penjelasan yang jelas dari pihak
atasan dan pengurusan pasar raya.
Kelompok ini turut mengambil pertimbangan waras dan berfikiran jauh
sekiranya tindakan tidak diambil kemungkinan besar saudara-mara, atau
rakan-rakan mereka juga akan menjadi mangsa penipuan di suatu masa
nanti.
Kelompok yang kedua pula ialah kelompok yang meninggalkan barang yang
ingin dibeli dan kemudian beredar dari pasar raya tanpa membuat apa-apa.
Ini adalah kelompok yang pentingkan diri dan tidak bertanggungjawab
dengan membiarkan penipuan tersebut berlaku.
Kelompok ini juga tidak berfikir panjang bahawa kemungkinan penipuan
sebegini juga akan berlaku ke atas kaum kerabat serta teman-teman mereka
yang akan membeli belah di pasar raya tersebut.
Kelompok ketiga adalah kelompok yang tidak memberi sebarang inisiatif
untuk selesaikan masalah yang timbul dengan menuntut kebenaran dan
keadilan, sebaliknya mengecam kelompok pertama kerana bersekongkol
dengan tokoh Kristian tersebut yang mendesak penipuan itu disiasat dan
dihentikan atas sebab secara kebetulan latar belakang tokoh Kristian
tersebut.
Kelompok ini juga telah menasihati pembeli lain bahawa aduan dan gesaan
yang dilakukan tidak perlu, sebaliknya menyarankan kepada pembeli untuk
menyerahkan sepenuhnya kepada kebijaksanaan pihak atasan dan pengurusan
pasaraya. Kelompok ini juga menyatakan bahawa “yang penting kita
sebagai pembeli perlu menunaikan kewajipan dengan membuat bayaran
sekiranya mahu memiliki barang yang dibeli tanpa perlu menyiasat
sebarang keraguan, penyelewengan dan penipuan yang berlaku”.
Berdasarkan pertimbangan akal yang waras dan rasional, serta fitrah
manusiawi yang sentiasa mencintai kebenaran dan menyayangi keadilan,
kelompok manakah yang akan dipilih oleh kita ketika mana kita berada
dalam situasi di atas?
Sudah tentu kita tidak akan memilih untuk berada dalam kelompok yang
ketiga melainkan disebabkan tiga faktor utama. Faktor pertama adalah
disebabkan kedangkalan serta kebodohan mereka sendiri khususnya dalam
membuat keputusan.
Kedua adalah faktor hutang iaitu kemungkinan mereka telah berhutang
sama ada budi atau wang ringgit (termasuk rasuah) dengan pihak atasan
pasar raya yang menyebabkan mereka terpaksa mempertahankan tindakan
penyelewengan pihak atasan pasaraya tersebut sebagai balasan kepada
hutang (rasuah) yang dibeikan.
Faktor ketiga adalah kerana faktor kroni iaitu kemungkinan pasar raya
tersebut dimiliki oleh anak-beranak, atau saudara mara mereka. Selain
dari ketiga-tiga faktor ini seseorang insan tidak akan dengan dayus
menggadai kehendak fitrah manusiawi yang dianugerahkan ALLAH kepada
dirinya iaitu sentiasa mendambakan kebaikan, kejujuran, dan ketelusan
dengan menjadi kelompok yang ketiga.
Islam termasuk bidang ketatanegaraan dan tatakelolaan yang baik.
Dalam konteks gerakan Islam yang menjunjung tinggi kesyumulan ajaran
itu dalam setiap aspek kehidupan termasuk ketatanegaraan dan
tatakelolaan yang baik, kita harus menilai tuntutan-tuntutan yang
dikemukakan Bersih itu sebagai suatu yang perlu dipandang berat oleh
umat Islam selaku teras politik di negara ini seperti kewujudan nama
pengundi yang meragukan (pengundi hantu), integriti saluran undi pos,
akses saksama kepada media untuk semua parti politik, dan integriti
serta kedudukan institusi-institusi awam selaku badan yang bebas dari
pengaruh partisan mana-mana kelompok politik di samping amalan politik
kotor dan rasuah, yang sering diperkatakan oleh rakyat di peringkat akar
umbi.
Ini memandangkan pengendalian pilihan raya yang telus serta tidak
diragui integriti tatacara penganjurannya merupakan esensi penting untuk
mendapatkan permuafakatan aspirasi rakyat serta pra-syarat kearah
menjadi sebuah Negara yang baik atau “baldatun toyyibatun wa rabbun
ghafur” bagi mencapai barakah dan keredhaan Allah.
Bahkan umat Islam sendiri dituntut sentiasa jujur serta amanah dalam setiap apa yang dikerjakan.
Dalam perkembangan berkaitan, saya turut merasakan bahawa umat Islam
perlu menganjak paradigma politik kontemporari mereka serta mengelakkan
diri dari terkongkong dalam persepsi politik dangkal yang digerakkan
oleh pihak tidak bertanggungjawab yang hanya akan merugikan kedudukan
Islam itu sendiri di negara ini.
Bahkan saya khuatir, sekiranya situasi ini berterusan (mengaitkan
sokongan Bersih dengan agenda LGBT & murtad), ia akan mengembangkan
persepsi negatif terhadap umat serta gerakan Islam yang dianggap lesu
dalam perjuangan demokrasi kerana gagal menilai secara objektif isu
pokok yang dikemukakan.
Ini secara tidak langsung akan membuka ruang untuk pendokong LGBT dan
gerakan pemurtadan mendampingi kelompok besar rakyat yang mahukan
agenda kebenaran dan keadilan ditegakkan di negara ini.
http://www.sinarharian.com.my/mobile/karya/pendapat/umat-islam-perlu-anjak-paradigma-politik-kontemporari-1.45317
* Muhamad Faisal Abdul Aziz, Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar
Islam Malaysia dari 2009 sehingga 2011. Kini beliau merupakan Penolong
Setiausaha Agung, Angkatan Belia Islam Malaysia
Sunday, October 7, 2012
Agenda Bersih 3.0
Posted by Faisal Aziz on 6:45 PM
0 comments:
Post a Comment