Thursday, June 19, 2008

Forum AUKU - GMMA



Mahasiswa Menggugat : Realis atau Idealis merupakan tajuk kertas kerja yang dibentangkan oleh saya dalam suatu Forum AUKU pada 13 JUN 2008 di Dewan Perhimpunan Cina, Jalan Maharajalela, Kuala Lumpur.

Turut bertandang sebagai panelis adalah Prof Dr Abdul Aziz Bari, Tan Srin Prof Emeritus Khoo Kay Kim, Puan Latheefa Koya, Soh Sook Hwa, Zainur Faqar dan sebagainya. Pelbagai pandangan dikupas secara terperinci berkenaan gerakan mahasiswa di Malaysia kini.



Dalam diskusi yang dibawa oleh saya, penekanan terhadap pemahaman identiti dan idealisme perjuangan mahasiswa ditekankan sebagai perkara yang cukup signifikan. Permasalahan kelesuan mahasiswa antara lain adalah disebabkan ketidakfahaman seluruh mahasiswa termasuk pendokong perjuangannya terhadap idealisme perjuangan yang harus dibawa oleh mahasiswa.

Dalam pada itu, "teori mahasiswa menggugat" turut dibentangkan menerusi pembentangan kertas kerja tersebut sehingga mendapat "feedback" yang baik hadirin yang membangkitkan persoalan bagaimana momentum mahasiswa itu dapat dikembalikan semula. Konsep keadaan objektif dan subjektif berserta faktor yang mengembalikan fenomena mahasiswa menggugat adalah antara jawapan yang konkrit bagi menggugah kembali fenomena tersebut.



Saranan saya, mahasiswa seharusnya menjadi “conscience of the majority” berlandaskan prinsip murni. Maka kita harus menimba ilmu dan mampu menyanggah propaganda picisan yang dihembur, melalui perbincangan kelompok kecilan, blog, dan pengedaran rencana. Kita harus punyai keberanian dan kebijaksanaan, tidak meluru menghentuk tembok dan tidak menyorok gaya si bacul.

Gadai Perjuangan
Jangan Direla,

Walau Rintangan
Akan Menyeksa,

Mahasiswa Lawan
Berani Bersuara,

Marheinis Keriangan
Rasa Terbela.



MUHAMMAD Faisal ABDUL Aziz 2008

0 comments:

 
Photography Templates | Slideshow Software