Thursday, July 17, 2008

Debat ANWAR VS SHABERY CHEEK



Siri 1


Siri 2


Siri 3


Siri 4


Siri 5


Siri 6


Siri 7


Siri 8

Pada malam 15 Julai 2008, saya bersama-sama rakan mahasiswa bersengkang mata untuk melihat tayangan debat minyak menerusi skrin besar yang ditayangkan di kafe Ali, UIAM hasil usaha Kelab Pemikir Muda (IYC).

Sebelum ini Anwar mencabar untuk berhadapan dengan Pak Lah dan Najib, daripada Ahli Parlimen Kemaman tersebut. Debat yang dibahagikan kepada beberapa segmen itu turut menampilkan wakil masing-masing iaitu Nordin Kadri untuk Shabery dan Zulkifli Sulong untuk Anwar. Biar pun masa yang diambil untuk kedua-dua pendebat agak pendek dan terlalu cepat namun jelas dapat dilihat kewibaan terletak kepada mantan TPM, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Anwar beberapa kali menempelak wakil kerajaan tersebut kerana lari dari tajuk debat "Hari Ini Memerintah: Esok Minyak Turun". Beliau turut membuat hujjah yang terlalu banyak berbentuk serangan peribadi terhadap Anwar dengan lebih banyak mengungkit kisah lama, dan menggunakan isu yang sama bahawa minyak naik kerana mengikut harga minyak dunia. Dari segi kadar inflasi pula, beliau banyak membuat perbandingan dengan negara yang harga minyaknya lebih rendah seperti Venezuale, Iran, Iraq dan lain-lain lagi. Pernyataan beliau itu banyak dicantas oleh Anwar dengan hujjah-hujjah yang cukup bernas dan bertenaga.

Antara hujjah Anwar yang cukup melekat dihati rakyat ialah, jika kerajaan boleh berbelanja hampir RM13 bilion untuk menyelamatkan Perwaja kenapa kerajaan tidak boleh langsung untuk belanja hanya RM1 bilion untuk turunkan harga minyak sekitar 50 sen. Itu belum lagi beberapa langkah kerajaan yang lain. Persoalan yang dilontarkan adalah mengapa bila membantu rakyat dikatakan "subsidi" tapi bila membantu syarikat kroni dikatakan "bail-out", dan bila bantu golongan korporat dikatakan "insentif". Kenapa berlaku begitu? Anwar kecewa dengan istilah subsidi(lebih bersifat negatif) yang dikaitkan dengan bantuan untuk rakyat. Kenapa dibeza-bezakan oleh kerajaan?

Sambil itu, Zulkifli Sulong membuat persoalan perihal kerajan menyelamatkan hampir RM4.2 bilion ketika minyak naik 30 sen awal tahun lalu. Janji kerajaan untuk menaiktaraf prasarana pengangkutan awam, tapi hanya sekitar RM700 juta sahaja yang digunakan sehingga kini. Maka apa lagi alasan dengan naik 78 sen dan kerajaan bakal perolehi keuntungan hampir RM13 bilion. Apakah lagi alasan kerajaan untuk membelanja wang sebanyak itu? Namun jawapan profesional yang dinantikan dari Shabery ternyata gagal.

Fikir dari sudut mana sekali pun ia memang tidak akan ada akhirnya.Itulah lumrah antara kerajaan dan pembangkang dimana sekalipun. Alhamdullilah debat antara Penasihat Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek Selasa malam berjalan lancar kecuali sikit kekecohan dikalangan rakan-rakan media para pengawal keselamatan selepas ia berakhir.

Apa yang menarik perdebatan tidak berakhir di Balai Tun Syed Nasir,Dewan Bahasa dan Pustaka selepas sejam mereka berhujah atas tajuk " Hari Ini Membentuk Kerajaan, Esok Turun Harga Minyak".

Debat ini telah menjadi titik permulaan kepada bermacam-macam debat sampingan disegenap lapisan masyarakat di seluruh negara berkisar tentang topik dan senario perdebatan itu sendiri.

Harapan saya agar debat seumpama itu yang pertama kali diadakan dilihat dari sudut positif dalam membuka saluran baru untuk membincangkan secara profesional isu-isu berkaitan kepentingan negara dan rakyat.

Seperti yang dinyatakan sebelum ini negara ini tidak boleh hidup atas sentimen dan retorik.Ia harus berasaskan kepada fakta kerana itulah bottomlinenya. Ada juga yang berkata masalah negara tidak akan selesai menerusi seribu siri perdebatan sekalipun.

Hakikatnya selagi hidup selagi itu ada masalah.Kerajaan dengan pendiriannya manakala pembangkang dengan pandangannya untuk kritik apa saja yang dirasai dapat jadi sasaran. Inilah "check and balance yang akan menguntungkan rakyat.

Moga menerusi percambahan minda pro dan con sesuatu manafaat diperolehi dalam proses membina negara.

1 comments:

Sarah CJ said...

thank you for the embedded videos. i am currently watching the videos little by little due to my internet connection. however, i am keeping track on the aftermath of the debate. i personally think debates like this is good for our country on many reasons that we all can clearly see. i am a bit disappointed to see that only 'underlings' were sent to represent the government. for the first debate in the history of our country they should send a more prominent personality. i cant quite figure the strong reason Datuk Ahmad Shabery Cheek is standing there debating except maybe our government somehow thought that maybe a 'younger or fresher face' can somehow blind the people. this is an age old tactic in tv politic. which does not work because Datuk Seri Anwar Ibrahim already won the 'popularity contest'.

 
Photography Templates | Slideshow Software