Friday, December 19, 2008

35 warga Thailand kunjungi PKPIM

18 Disember 2008, Khamis

Seramai 35 orang warga Thailand telah mengunjungi Sekretariat PKPIM Pusat pada pukul 2.00 petang tadi bersempena dengan program lawatan selama tiga hari ke Malaysia . Program yang dianjurkan oleh Young Muslim Association of Thailand (YMAT) itu telah menghimpunkan ramai keluarga mangsa ketika insiden pembunuhan beramai-ramai di Masjid Kerisik, Pattani empat tahun yang lalu.

Dalam insiden yang berlaku pada 28 April 2004 itu, beratus-ratus penduduk Islam di selatan bertindak menawan masjid tersebut dan pihak berkuasa telah membunuh 107 penduduk yang dipercayai anggota puak pemisah dalam serbuan balas.

Peristiwa itu dianggap pencetus kepada kebangkitan semula pejuang pemisah di wilayah didominasi oleh penduduk Islam iaitu Yala, Pattani dan Narathiwat. Penduduk di wilayah itu mendakwa mereka dilayan sebagai warga kelas kedua oleh kerajaan yang dikuasai oleh penduduk beragama Buddha.

Menurut pengarah program Wan Abdul Rahman Wan Hussein, lawatan tersebut bertujuan untuk mempererat hubungan rumpun Melayu Muslim Malayisa-Thailand disamping mengeratkan lagi persefahaman yang terjalin antara PKPIM dan YMAT. Dalam pada itu, program tersebut juga bertujuan untuk berkongsi pengalaman, gerak kerja, dan cabaran yang dilalui oleh gerakan Islam di Malaysia.



Dalam majlis kunjungan hormat tersebut, Naib Presiden Antarabangsa PKPIM, Muhammad Faisal Abdul Aziz telah membentangkan satu persembahan multimedia yang bertajuk “Hala Tuju Gerakan Pelajar Islam”. Persembahan tersebut telah menerangkan beberapa sudut yang menjadi tunjang kepada gerakan dakwah di Malaysia yang mencakupi aspek visi dan method aktivism.



Dalam perkembangan berkaitan, wakil Grup Pengkaji Tamadun Dunia (GPTD) Najmuddin Nawi turut terlibat dalam sesi penerangan bersama semua tetamu yang hadir. Majlis yang telah dipengerusikan oleh Akmal Afiq itu turut melibatkan dua orang wakil kementerian Thailand yang datang sebagai mewakili pihak kerajaan.

0 comments:

 
Photography Templates | Slideshow Software