Tuesday, April 7, 2009

Kemenangan PR di Bukit Gantang satu referendum rakyat?


Sebelum ini terdapat penganalisis yang meramalkan rakyat Perak mahu berubah dan menyokong pelantikan Dato Zambri sebagai Menteri Besar yang baru. Berdasarkan kepada laporan di media arus perdana, hampir setiap hari sudah pasti akan ada ahli pakatan rakyat yang sertai Barisan Nasional. Walaubagaimanapun, tidak kurang juga ada analisis yang menunjukkan rakyat perak masih mahukan Dato Seri Nizar untuk menerajui kepimpinan Perak.

Namun, keputusan rakyat untuk terus memilih Pakatan rakyat adalah segala-galanya. Berdasarkan keputusan rasmi, PR -PAS menerusi calonnya Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin memenangi kerusi parlimen Bukit Gantang dengan majoriti 2,789 undi. Calon PR itu memperoleh 21,860 undi, manakala calon BN Ismail Saffian pula memperoleh 19,071 undi. Dalam pada itu, calon bebas memperoleh 62 undi dan hilang wang deposit.
.
Keputusan ini bermakna PAS mengekalkan kerusi tersebut dengan tambahan majoriti, berbanding 1,566 undi pada 2008.

Sebelum ini Dato Ngeh Ku Ham mencadangkan agar Dato Seri Nizar dan Dato Zambri berentap sebagai calon Parlimen Bukit Gantang sebagai kayu pengukur kepada kemahuan rakyat Perak. Walaubagaimana pun cadangan tersebut tidak dapat direalisasikan.

Sememangnya keputusan Bulit Gantang itu dinantikan semua pihak dengan perasaan yang berdebar-debar berikutan krisis perlembagaan perak yang sedang dilalui. Walaupun dinafikan sesetengah pihak bahawa ini suatu refleksi kepada pilihan rakyat sebagai pemerintah negeri Perak, beberapa faktor jelas boleh dijadikan asas untuk memperkukuhkan perkara tersebut. Antaranya termasuklah:

1)Kemenangan Dato Seri Nizar sendiri
2)Kemenangan dengan majoriti yang lebih besar berbanding pilihan raya umum lepas
3)DUN Kuala Sepetang (Osman Jailu) terletak di bawah Parlimen Bukit Gantang
4)Berlaku dalam masa politik Perak hadapi krisis perlembagaan

0 comments:

 
Photography Templates | Slideshow Software