Tuesday, September 29, 2009

Lagu Negaraku, Memula Moon & Terang Bulan : Mana yang asli?

Teori A
Diperkenalkan oleh Raja Harun bin Sultan Abdullah semasa mengiringi Sultan Idris Murshidul’adzam Shah (Marhum Rahmatullah) Sultan Perak (1887-1916) pada tahun 1901 semasa pertabalan King Edward VII. Juga ada yang mengatakan lagu yang menjadi siulan orang-orang Perak pada masa itu dipilih oleh Raja Kamarulzaman anak kepada Raja Mansur yang pernah menjadi juruiring kepada Sultan Idris.Apabila sampai ke Port of Southampton, Pegawai Protokol bertanyakan tentang lagu rasmi negeri Perak. Memandangkan waktu itu Perak tidak memiliki lagu rasmi, Raja Harun bin Sultan Abdullah, menyembunyikan perkara sebenar yang negeri tersebut tidak memiliki lagu rasmi. Maka, beliau bersiul mengikut lagu yang menjadi siulan orang-orang Perak.Maka, lagu rasmi telah dimankan semenjak 1887 lagi semasa pertabalan King Edward VII. Maka baru datangnya MEMULA MOON 1947 oleh Felix Mendelssohn.
Pernah timbul perdebatan orang ramai bahawa lagu "Negaraku" menciplak lagu ini. Namun begitu, lagu rasmi negeri Perak yang menjadi asas "Negaraku" dipercayai dicipta oleh Pierre Jean de Beranger yang lahir di Perancis pada tahun 1780 dan meninggal dunia pada tahun 1857, digunakan pada 1888. Sementara lagu "Terang Bulan" pula popular di Tanah Melayu dan Indonesia pada zaman 1930-an sedangkan lagu Mamula Moon pula hanya diterbitkan pada tahun 1947.

Teori B
Tuan Haji Mubin Sheppard (Bekas Pengarah Arkib Negara) pernah membuat kajian mengatakan lagu ini berasal dari Mahe, Kepulauan Seychelles. Dipercayai bahawa gubahan melodi oleh Pierre Jean de Beranger (1780-1857)



Lagu Memula Moon

0 comments:

 
Photography Templates | Slideshow Software