Wednesday, December 22, 2010

PKPIM Anjur Diskusi Kebudayaan Kebangsaan


Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) akan menganjurkan Diskusi Kebudayaan Kebangsaan pada 1 Januari 2011 iaitu pada hari Sabtu jam 9.30 pagi bertempat di Dewan Besar, Bangunan Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Taman Cemerlang, Kuala Lumpur.


Tujuan diskusi ini diadakan adalah sebagai langkah pertama dalam memacu agenda PKPIM untuk memartabat Dasar Kebudayaan Kebangsaan. PKPIM sebagai gerakan yang mencetus “Gagasan Ta’dib Kepemudaan” yang konsisten melihat kemafsadahan umat itu berakar dari menyimpangnya ilmu serta ketirisan umat dalam persoalan Ta’dib, Tarbiyah, dan Ta’lim secara serius mendokong usaha baru untuk memugar rencah dan ramuan penyelesaian menerusi gelanggang kebudayaan.

Menerusi diskusi ini secara asasnya dapat meningkatkan pemahaman khususnya dalam kalangan generasi muda berkenaan Dasar Kebudayaan Kebangsaan yang masih belum diangkat sebagai dasar yang utama dalam Negara.

Dalam pada itu, diskusi ini akan menampilkan beberapa tokoh utama dalam masyarakat sebagai panel iaitu Datuk Dr Hassan Ahmad yang merupakan bekas Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dan Pensyarah Fakulti Bahasa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) Prof Emeritus Abdullah Hassan. Tokoh lain adalah Ketua Fellow Penyelidik Lestari UKM Prof Dato Dr Hood Salleh.

Dalam perkembangan berkaitan, PKPIM berharap dengan penganjuran diskusi ini akan dapat menjadi wadah pencetus gerakan kebangkitan budaya sebagai mekanisme untuk mengangkat Dasar Kebudayaan Kebangsaan ini.

0 comments:

 
Photography Templates | Slideshow Software