Saturday, January 1, 2011

PKPIM UMUM 2011 SEBAGAI TAHUN KEBANGKITAN KEBUDAYAAN KEBANGSAAN



KENYATAAN MEDIA

PERSATUAN KEBANGSAAN PELAJAR ISLAM MALAYSIA (PKPIM)

1 Januari 2011/ 26 Muharram 1432 H

PKPIM UMUM 2011 SEBAGAI TAHUN KEBANGKITAN KEBUDAYAAN KEBANGSAAN

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) merujuk kepada resolusi Kongres Kebudayaan Kebangsaan yang dianjurkan oleh Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan pada tahun 1971 yang telah melahirkan sebuah dasar yang dikenali sebagai Dasar Kebudayaan Kebangsaan yang menjadi garis panduan dalam membentuk dan mengekalkan identiti kebangsaan.

Krisis identiti yang membelenggu masyarakat Malaysia hari ini khususnya dalam kalangan anak muda menuntut agar nilai-nilai tersebut kembali dihayati. Justeru, PKPIM berpandangan bahawa setelah 40 tahun dasar ini digubal, sudah tiba masanya untuk pihak kerajaan merangka beberapa inisiatif untuk memastikan agar dasar ini diangkat, dikuatkuasa, dan dimartabatkan.

Dalam masa yang sama, usaha mencorak budaya masyarakat berlandaskan identiti kebangsaan yang lebih agresif dan komprehensif perlu digerakkan agar hasrat dan impian pembinaan sebuah tamadun bangsa berlandaskan acuan keMalaysiaan dapat direalisasikan.

Lantaran itu, hasil persetujuan bersama dalam Diskusi Dasar Kebudayaan Kebangsaan pada 1 Januari 2011 yang menampilkan tokoh budayawan seperti Datuk Dr Hassan Ahmad, Prof Emeritus Dr Abdullah Hassan, dan Prof Emeritus Dato’ Nik Hassan Shuhaimi, PKPIM atas rasa tanggungjawab mengishtiharkan tahun 2011 ini sebagai “Tahun Kebangkitan Kebudayaan Kebangsaan” sebagai satu lonjakan kepada usaha yang lebih besar untuk menggerakkan momentum Dasar Kebudayaan Kebangsaan ini.

Menerusi perisytiharan ini, PKPIM akan terus komited untuk menggerakkan perjuangan kebudayaan kebangsaan melalui dua peringkat. Pertama mewujudkan kesedaran massa menerusi penganjuran siri wacana, dialog, dan perbincangan terbuka antara kaum bagi menarik sokongan masyarakat dan meletakkan perjuangan ini sebagai perjuangan seluruh rakyat Malaysia.

Kedua, menerusi peringkat advokasi dan tekanan politik. PKPIM optimis untuk menjadikan perjuangan kebudayaan ini sebagai satu fenomena baru yang akan melahirkan kesanggupan politik oleh kerajaan untuk merealisasikan penggubalan Akta dan Falsafah Kebudayaan Kebangsaan sebagai langkah memartabat dasar berkenaan.

Resolusi diskusi pada hari ini juga menetapkan bahawa PKPIM bersama beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO), kumpulan budayawan, sasterawan dan cendikiawan serta pemimpin masyarakat akan berganding bahu menubuhkanGerakan Kebudayaan Kebangsaan sebagai wadah untuk menggerakkan misi ini.

MUHAMMAD FAISAL ABDUL AZIZ

Presiden

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)

0 comments:

 
Photography Templates | Slideshow Software