Saturday, January 1, 2011

Perutusan Tahun Baru 2011 Presiden PKPIM



Perutusan Tahun Baru 2011 Presiden PKPIM


Syukur kepada Allah SWT atas kurnia dan rahmat yang diberikan lantas kita dapat terus bersama-sama berperanan sebagai penggalas gerakan dakwah nasional PKPIM yang Insya Allah akan dijanjikan Halawah atau kemanisan sekiranya keikhlasan mengiringi titi perjuangan mulia ini.


Berlalunya 2010 meninggalkan pelbagai suka duka dalam arena kehidupan kita apatah lagi dunia politik tempatan dan pentas agama tanah air yang diwarnai dengan aneka macam peristiwa dan kemelut ekoran daripada pelbagai spekulasi, provokasi dan propaganda yang merancakkan krisis masyarakat.


Tahun yang baru, secara simboliknya, menandakan satu permulaan kepada perubahan ke arah yang lebih baik dan berusaha menyingkirkan segala kemelut lalu dan kemungkaran mendatang.


Kita menyambut kedatangan tahun 2011 dengan penuh harapan, agar keadaan menjadi lebih baik buat diri sendiri, keluarga, masyarakat dan negara termasuk gerakan PKPIM yang sudah cecah usia 50 tahun penubuhannya.


Justeru, sewajarnya apa yang berlaku sepanjang tahun 2010 akan menjadi pedoman bagi meneruskan kesinambungan perjuangan kesekian kalinya lantas memikul amanah agama untuk terus menjadi wadah kepada generasi akan datang.


Namun, semestinya semua ini tidak bermakna sekiranya kita sebagai pemacu perjuangan NGO atau civil society ini hanya berpeluk tubuh dan gagal melakukan sesuatu.


2010 menyaksikan peranan NGO kembali ditagih oleh masyarakat malah diperakui oleh organisasi siyasah apabila landasannya sebagai kumpulan pendesak “the third force” kembali meniti di bibir bapak menteri. Tidak keterlaluan untuk menyatakan terdapat orang politik tertentu yang giat menyusun perencanaan untuk menghambur tawaran kepada the third force ini di saat genting hidup mati parti politik.


Ini yang seringkali diperingat oleh Allahyarham Bapak Mohammad Natsir bahawa dalam menelusuri jihad menerusi pentas gerakan dakwah, tidak dapat tidak harus bertembung dengan cubaan khususnya yang disebut sebagai cubaan bil-khair yang berupa kemewahan membukit dan harta emas berkilau.

Bersama kita bermunajat dan terus bermunajat agar cabaran seperti ini berjaya dipadam dengan iltizam lil islah dan keikhlasan yang senantiasa dituntut untuk diperbaharui.


Sebagai gerakan anak muda yang tidak dapat lari dari label “agen perubahan” perkara asas yang menjadi nadi kepada batang tubuh jemaah yang meliputi tarbiyah dan kederisasi perlu menjalani proses pengukuhan dan penambahbaikan dari semasa ke semasa.


Dalam pada itu, fungsi kita dalam gerakan perubahan massa sebagai penerus kesinambungan perjuangan sebuah generasi yang berkesedaran juga tidak harus dimatikan.


Lantaran itu, kita sebagai gerakan yang mencetus “Gagasan Ta’dib Kepemudaan” secara serius mendokong usaha baru untuk memugar rencah dan ramuan penyelesaian kepada krisis pendidikan umat menerusi gelanggang kebudayaan.


Semoga kita diberikan kekuatan dan kebijaksanaan oleh Allah untuk melunaskan tanggungjawab serta ikrar yang kita laungkan buat jemaah ini. Lantas melangsaikan bai'atul 'amal yang menuntut komitmen semua untuk mengisi kedewasaan kita sebagai anak muda ini. Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Tahun Baru 2011 kepada seluruh generasi mahasiswa, anak muda, dan semua rakyat Malaysia.


Muhammad faisal Abdul Aziz

0 comments:

 
Photography Templates | Slideshow Software