Monday, October 17, 2011

Kg.Binjai: Tunggu ketetapan Mahkamah, kata peguam




Sumber: Buletin Mutiara Pulau Pinang

GEORGE TOWN
- Peguam Muhammad Faisal Abdul Aziz berkata pihaknya telah pun menghantar jawapan balas pada saman pemula oleh pemaju Duta Palm Sdn Bhd ke Mahkamah Seksyen Georgetown 9 pagi tadi.

Beliau berkata pihaknya sedang menunggu pihak mahkamah menetapkan tarikh perbicaraan atau rundingan mengenai kes tersebut yang membabitkan kira-kira 48 keluarga yang diusir dari tanah Lot 792, Kampung Binjai, Bayan Lepas.

"Kita baru sahaja menghantar jawapan balas ke mahkamah. Proses hari ini sekadar itu sahaja oleh kerana hari ini adalah hari akhir menghantar jawapan balas pada saman tersebut," ujar beliau ketika dihubungi Buletin Mutiara.

Sabtu lepas, beliau bersama Pengerusi Badan Bertindak Selamatkan Kampung Binjai, Hashim Ismail telahpun mengadakan interaksi bersama-sama penduduk berkenaan di Dewan Jawatankuasa Komuniti dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Binjai bagi mengumpulkan butiran sejarah untuk proses pembelaan di mahkamah.

Jaafar Mahshar , pegawai khas kepada Ahli Parlimen Balik Pulau Yusmadi Yusof turut hadir bagi memberi penjelasan mengenai isu berkenaan.

Sehingga hari ini, sebanyak dua saman telahpun diterima oleh penduduk bermula pada 11 Januari lepas.

Penduduk berkenaan didakwa duduk di atas tanah tersebut secara tidak sah walaupun sudah mendiami kampung berkenaan hampir 100 tahun.

Bagaimanapun majoriti penduduk berkenaan berkata, pemukiman mereka di atas tanah itu atas kebenaran pemilik asal tanah, arwah Pak Hassan. -ZFY

0 comments:

 
Photography Templates | Slideshow Software