Friday, January 1, 2010

PKPIM SOKONG DIWUJUDKAN SEMULA SUDUT PIDATO


Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) merujuk kepada kenyataan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah dalam akhbar yang bertarikh 31 Disember 2009 untuk mewujudkan semula sudut pidato di setiap universiti dalam Negara.

PKPIM menyokong penuh pandangan tersebut memandangkan ia berupaya untuk menghidupkan kembali budaya ilmu dan intelektual di yang telah malap sekian lama di universiti selain mengangkat peranan utama universiti itu sendiri sebagai pusat keilmuan dan pendidikan.

Dalam pada itu, ia mampu meluaskan pemikiran dan kepekaan mahasiswa terhadap isu-isu semasa yang melingkari masyarakat dan mahasiswa. Ia sememangnya merupakan medium terbaik bagi mereka menyatakan idealisme, pandangan, dan keperihatinan mereka.

PKPIM juga beranggapan bahawa sudut pidato ini secara langsung akan memangkin pembentukan generasi mahasiswa glokal yang hebat lantaran dari budaya pertembungan intelektual dan idea yang berlaku memandangkan pidato bukan sekadar seni melontarkan kata-kata, tetapi juga merupakan seni untuk melontarkan kebijaksanaan. Baca Seterusnya…

Sementara itu, dengan diwujudkan semula Sudut Pidato ini juga, ia dilihat amat selari dengan prinsip kebebasan bersuara seperti mana yang terkandung dalam perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.

PKPIM juga ingin menegaskan bahawa dalam menyahut pandangan ini, mahasiswa seharusnya berpegang kepada idealisme perjuangan mahasiswa yang tulen yang bersikap bebas dari pengaruh mana-mana parti politik serta bergiat atas kapasiti masyarakat sivil untuk bersama membangunkan masyarakat.

Bagi membentuk kepimpinan jangka panjang, mahasiswa harus sentiasa berpegang kepada kepimpinan berilmu, al-qaid al-mufakkir dengan memastikan dirinya adalah ilmuan sejati dan bukannya sekadar mengaku ilmuan tetapi berperangai seperti pahlawan kuda kepang yang hanya tahu mengangguk apabila ditunggang parti politik atau dalam erti kata lain tidak mempunyai prinsip dan pendirian sendiri sebagai pemimpin.

Dalam perkembangan berkaitan, PKPIM menyeru kepada seluruh mahasiswa untuk menyahut pandangan tersebut dengan penuh rasa tanggungjawab dan iltizam sebagai nadi kepada pembangunan mahasiswa sendiri. Sebagai pemimpin negara masa hadapan, kita harus sedar bahawa mahasiswa harus mencari medium untuk membugar proses kematangan berfikir dan memimpin.



MUHAMMAD FAISAL ABDUL AZIZ (860813-38-5543)

Presiden,

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)

0 comments:

 
Photography Templates | Slideshow Software